Resepi Ikan Cencaru Sumbat Sambal Goreng

Diposting pada

Aloha ! Tengah buat apa tu korang ? hmm masih tengah mood raya ke ? Petang-petang macam ini teringat-ingat pula nak makan sesuatu yg pedas-pedas ..

Jadi, harini kita rajinkan diri dan aku nak share resepi ikan cencaru sumbat sambal yg memang umphh sedap jikalau dimakan orang bilang:) hehe

Resepi Ikan Cencaru Sumbat Sambal

Masa Penyediaan : 20 minit | Memasak : 10 minit | Keseluruhan : 30 minit
Jumlah Hidangan : 2 Orang Makan

Bahan-bahan :

  • 2 ekor ikan cencaru ( boleh juga guna ikan lain, tapi aku lebih suka ikan cencaru)
  • Sedikit garam
  • Sedikit kunyit
  • Minyak untuk menggoreng & menumis sambal
  • 5 biji cili kering ( dibuang biji dan direbus) @ 3 sudu cili kisar *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 5 biji bawang merah *
  • 1 inci belacan bakar *
  • 1 sudu pekat jus asam jawa *
  • 1 batang serai (optional) *
  • 1 sudu besar gula pasir @ gula melaka *
# Yang ditanda * yakni materi yg harus dikisar untuk dijadikan sambal.
Cara-cara memasak sambal :-

1. Panaskan minyak sedikit didalam periuk.
2. Tumis materi yg telah dikisar tadi sehingga pekat dan pecah minyak.
3. Angkat dan sejukkan.
Cara-cara memasak ikan :
1. Bersihkan kan cencaru dgn cara belah belakang. Tanpa belah di hadapan atau bahagian perut.
2. Lumurkan garam dan kunyit ke atas ikan.
3. Sumbatkan sambal yg dimasak kedalam perut ikan secukupnya.
4. Panaskan minyak dan goreng sehingga masak.
Jeng jeng jeng! dah siap pun sajian makan malam kita untuk hari ini , selamat mencuba semua ^:^


Sumber http://vitaminsihatshakleecheras.blogspot.co.id