Resepi Kentang Putar Ala-Ala Kfc

Diposting pada

Selamat petang semua ..

Ada tak disini yg sangat suka makan kentang putar kat KFC tu ? Mesti ramai yg suka kan, hingga kekadang order 2-3 kontainer kentang putar je ^_* ..

Hah ! harini aku nak kongsikan resepi simple tapi sedap kentang putar ala-ala kfc tu, boleh lah korang cuba buat dirumah untuk berbuka nanti ..

Pertama kita sediakan kentang dahulu , gres buat sos nya kemudian.

Bahan – Bahan Kentang Putar :

  • 8 Biji Kentang
  • 1 Kotak Kecil Susu Segar
  • Sedikit Butter ( anggaran 2-3 sudu besar )
  • Secukup Rasa
  • Serbuk Lada Hitam
  • Lada Sulah
Cara-caranya : 
  1. Kentang dikupas kulitnya dan dibelah dua. Masukkan kentang kedalam periuk dan rebus dgn air secukupnya sehingga kentang tenggelam. Rebus dalam masa lebih kurang 10-15 minit dgn api yg sederhana.
  2. Bila kentang telah empuk, toskan airnya.
  3. Masukkan sedikit butter dalam kentang dan lenyekkan kentang.
  4. Masukkan lada sulah, secukup rasa dan lada hitam mengikut citarasa. Kalau nak pedas boleh letak lebih.
  5. Tuang susu bertahap ( ikut citarasa, alasannya susu ini berfungsi berbagi mashed potato rasa berlemak dan gebu ) dan lenyek lagi sehingga rata.
Bahan-bahan Sos :

  • 1 labu bawang besar ( ditumbuk )
  • 2 ulas bawang putih ( ditumbuk )
  • 4 sudu butter
  • 2 sudu tepung jagung ( bancuh dgn air suam )
  • 2 kiub ayam knorr
  • Lada hitam
  • Lada sulah
  • 2 1/2 cawan air
Cara-caranya : 

  1. Cairkan butter dalam kuali dan tumiskan bawang ( apai sederhana ). Biarkan ia bertukar arna sedikit perang (warna caramel ).
  2. Masukkan bancuhan tepung jagung dan tumis sehingga tepung menjadi warna coklat atau sehingga warna sos yg korang suka.
  3. Masukkan air bertahap sambil dikacau-kacau sehingga sebati.
  4. Masukkan kiub ayam dan juga masukkan sekali lada hitam dan lada sulah, secukup rasa mengikut citarasa.
  5. Kalau kuah terlalu pekat tambahkan lagi sedikit air.
  6. Kacau sehingga rata dan tutup api. Jika sos kentang putar berketul, masukkan sos kedalam blender dan blend hingga tak berketul.
Taraaa dah siap kentang putar kita ! Kena cuba tauu niscaya bawah umur suka, memang sedap dan puas hati ..

Sekian perkongsian aku untuk harini >>


Sumber http://vitaminsihatshakleecheras.blogspot.co.id