Resepi Udang Buttermilk Gampang ..

Diposting pada
Selamat petang dan salam sejahtera .. Ada yg tengah fikir sajian mahu masak untuk makan malam ka ? Sini-sini aku share resepi buttermilk yg sangat gampang hihi
Sebenarnya usang sudah teringin mahu makan udang buttermilk, asal pergi kedai makan diluar lupa pula order .. ahaha tau bah tu kan kenapa , alasannya ialah dalam otak mahu juga makan yg lain.. Nasib baik la pula ada udang dalam peti sejuk boleh buat sendiri kan ? Tak membazir .. kakakah
So, mari kita terus lihat apa perlu kita sediakan dan bagaimana untuk masak . Ini resepi untuk 2-3 orang makan yaa boleh kamurang tambah sendiri bahan-bahan jikalau ramai-ramai makan..
Bahan-bahan :
Udang (500gm mahu lebih pun boleh ) 
Tepung Jagung ( 1 sudu makan )
Tepung Serbaguna *sebagai suplemen saja, jikalau tak letak pun takpa
Daun kari ( dalam 20 helai )
2 Ulas Bawang Putih
Mentega ( 3 sudu makan )
Susu Cair ( 1/2 tin ) *boleh juga guna susu segar cth: dutch lady 
Garam 
Secukup Rasa / Ajinamoto
Cara memasak : 
#Step 1
-Cuci higienis udang . Kalau rajin boleh kopek sekali kulit udang supaya bahagia bila masa makan .. hihih tapi aku malas nak kopek ^_* .. Setelah itu , campurkan udang dgn tepung serbaguna. Contoh tepung yg aku guna .. aku sangat suka guna tepung ne alasannya ialah beliau ada rasa pedas-pedas ..hihi so, aku tak perlu la tambah cili dalam kuah buttermilk nanti .
#Step 2
-Goreng udang sehingga kekuningan, Kemudian ketepikan seketika.
#Step 3
-Panaskan kuali, boleh juga guna kuali bekas kita goreng udang tadi .. Masukkan 2 sudu minyak masak dan tambah mentega 3 sudu tadi ..Setelah mentega cair masukkan pula daun kari dan bawang putih yg dicincang halus, sehabis daun kari dan bawang putih agak garing macam dalam gambar .. Tambahkan susu cair tadi .. Dan biarkan mendidih, jangan lupa letak garam dan secukup rasa. . Tips :- Perlahankan api semasa susu cair dimasukkan .
#Step 4
-Setelah susu cair tadi mendidih bolehlah korang tambah tepung jagung.. Tapi sebelum tu, bancuh dulu tepung jagung dgn sedikit air .. Ini untuk memekatkan kuah buttermilk kita
#Step 5
-Setelah kuah buttermilk pekat, boleh lah masukkan udang yg telah kita goreng tadi kedalam buttermilk .. Gaul dalam 2 minit lalu tutup api .. Sedia untuk dihidang dan dimakan ..
Senang dan gampang kan ? Mesti cuba resepi ne .. memang gerenti tambah nasi bila makan .. hahaha, ok sekian perkongsian resepi daripada saya, semoga bermanfaat untuk semua ..
Terima Kasih. Luv Jesz .


Sumber http://vitaminsihatshakleecheras.blogspot.co.id