Tips Penjagaan Kulit Lelaki

Diposting pada

Pernah dengar istilah lelaki metrosexual? Istilah ini diberi kepada lelaki yg suka bergaya hebat, berpenampilan menarik, menjaga pakaian dan juga alat solek, tampil dgn penampilan yg sangat berbeza dgn kebanyakan lelaki bukan metrosexual. Ada sesetengah orang, tak suka dilabel menjadi metrosexual, ya lah, mungkin disebabkan ‘malu’ kerana penjagaan penampilan ini hanya untuk wanita semata-mata


Hari ini nak sentuh mengenai lelaki dgn kulit. kita kesampingkan dulu istilah metrosexual dan fokus pada penjagaan kulit. Biasanya kalau bab-bab penjagaan kulit ni, cukup sinonim dgn perempuan. Perempuan suka make-up, alat make-up nak mahal-mahal dan make-up mesti hari-hari. lelaki??


Sebenarnya penjagaan kulit ini tidak jumud terhadap alat make-up semata-mata, tapi lebih dari itu. Kulit bukan sahaja di muka, tapi diseluruh badan. Mungkin alasannya muka itu anggota tubuh yg dilihat oleh orang dulu, alasannya itu kulit disinonimkan dgn muka sahaja. jom kita ubah persepsi ini


Susah mahu menjaga kulit?


Tak susah bergotong-royong untuk lelaki menjaga kulit. Tak kira jentina apa, kesihatan kulit boleh dijaga dgn pemakanan yg betul dan sapuan di bahagian luaran dgn losyen atau produk penjagaan kulit yg lain. Lelaki jikalau tidak cerdik menggunakan sabun ketika mandi, alamatnya bukan sahaja akan dijauhi oleh perempuan, lelaki lain pun akan menjauhinya.
Sini akan kongsi 3 cara yg paling senang untuk jaga kulit bagi para lelaki

  • Pastikan mandi ada kelengkapan yg cukup. Syampu, sabun – itu benda asas. jangan mandi jirus air kemudian 45 ketika lepas tu dah siap. aiyoyo. kerbau pun kalah. (jenis syampu kita bincang kemudian ya)
  • Waktu pagi bimbing untuk higienis muka dgn pembersih muka. jangan kedekut, belilah sendiri dan ini untuk diri sendiri jugak. Sebelum nak tidur, sekurang-kurangnya higienis muka dgn air, lagi elok guna pembersih muka yg sesuai juga
  • UV Protector – banyak produk di luar sana yg mengatakan cream UV Protector ni. Sekarang dunia sudah terlalu banyak pencemaran, kesan UV kepada kulit boleh bawak hingga barah, jadi, berhati-hati!


sumber:

Baca Lanjutan:  Tips Jimatkan Pengunaan Elektrik




Sumber http://panduan-tips-petua.blogspot.co.id/